ULLA KARLSSON

The things that make me different are the things that make me!

Träning :)

Idag drog jag igång med första träningspasset detta år ^^ haha, de va nog fan på tiden de :) Hade börjat känna mig jävligt lat, jag tror de va ett av de längre uppehåll jag har haft.. Men detta beror på att de var jul å nyår å sedan var jag sjuk å tentapluggade å efter tentan så åkte jag upp till umeå å var där ca 1 vecka.. Så jag har inte haft tid att klämma in någe! Visst de e la en jävligt dålig ursäkt, men nu har jag inga ursäkter längre :)

Så nu idag hoppade jag på motionscykeln igen efter ett bra tag å fan tungt va de :P Håller fortfarande på med min träningsdagbok till skolan har 2 gånger till att cykla + ett slutprovs cyklande kvar sen va de klart ;) Men fortsätter säkert att cykla lite då å då, de e ganska härligt :)

Men imorn ska jag ta mig i kragen och släpa mig till friskhuset på akademiska och köpa gymkort :) Måste börja träna mer spec mina axlar å rygg för att bygga upp dem då jag har lite problem med dem båda.. Så de ska fan bli härligt, vill bygga upp lite muskler, så får man se va de ger för resultat ;) På friskhuset får man träna om man går någe "sjukvårds" program av någe slag och om man jobbar på akademiska, eftersom jag int jobbar där ^^ så ska jag gå dit som student å införskaffa mig ett kort :) De kostar om jag inte minns helt fel ca 700 kr för en termin (1 jan - 30 juni), vilket e rätt så jävla bra tycker ja :)




Imorn är också första innebandyträningen på året för mig :) Ska bli lite härligt, se hur jobbigt de kommer bli då, men de e fan skönt efteråt ^^ Sen ser jag bara positiva effekter utav träning, sålänge man inte övertränar eller är underviktigt genom att äta för lite. Då ska man inte träna då man bryter ned muskulaturen ist för att bygga upp den som man vill med träning. Jag förstår mig int på folk som trackar ner på träning, jag menar det för bara med sig bra saker.

Träning ger:
- Sänkt vilopuls
- Minskad risk för Hjärt & Kärl sjukdomar
- Förbättrar kolesterolvärdet
- Bättre syreupptagningsförmåga
- Förbättrar koordination, balans, reaktionsförmåga
- Ger ökat välbefinnande: bättre sömnkvalitet, depressionssymptom minskar och självkänslan förbättras
- Minskar risken för: högt BT, åldersdiabetes och tjocktarmscancer
- Ger lägre risk för: benskörhet, benbrott framkallade genom fall, blodpropp och fetma

Men man ska heller inte bara tänka på att träna utan att sitta still för mkt under dagen är inte heller bra. Detta är någonting som folk inte tänker på lika mkt. Jag menar om man tränar 30-60 min per dag eller e ute och rör på sig den tiden och sedan sitter resten av tiden, så ger ju detta inte så mkt. Man måste se till att röra på sig lite då och då för att se till att då int sitta still alldeles för mkt eller för länge.

Allmänna (hälsobefrämjade) rekommendationer (till alla):
=> Alla individer bör, helst varje dag, vara fysiskt aktiva i minst 30 min. Intensisteten bör vara måttlig åtminstone, ex rask promenad. Ytterligare hälsoeffekt kan fås om man ökar denna mängd eller intensiteten.

Dock inte intensiteten som är avgörande för hälsoeffekten. Man kan dela upp 3* 10 min pass, men dock inte mindre än 10 min/pass. 30 min/dag = 150 kcal/dag (1000 kcal/v).

Så kom igång å träna nu alla där ute ;)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: