ULLA KARLSSON

The things that make me different are the things that make me!

Dags att lära sig lite anatomi igen dådå ^^

HEJ alla där ute :)

Jag går ju som sagt på sjukgymnastlinjen vid uppsala universitet och är inne på min 2:a termin nu :) Första terminen hade vi väldigt mkt baskunskaper, såsom anatomi och fysiologi mm, men just nu känns det som att man har glömt en hel del, vilket inte är så jävla bra då man har användning för det under de kommande terminerna om man ska klara kurserna. Så därför tänkte jag börja bli lite bättre på att plugga och få in både gammalt som nytt :)

En sak jag tänkte göra här i bloggen (mest för min egen skull) är att varje dag (iaf de dagar jag har tid) skriva ner 5 muskler och deras ursprung och fästen och hoppas på att dessa 5 varje dag fastnar någolunda :) Hoppas att ni å finner de lite intressant iaf, ska försöka hitta bilder å lägga in å så ni fattar någelunda vad jag snackar om :)
U = Ursprung och F = Fäste :)


Dagens 5 muskler sitter på ryggen :)





BLÅ = m. Trapezius (kappmuskeln)
U: protuberantia occipitalis externa, lig nuchae, taggutskott C0 - Th 12
F: Laterala delar av clavicula (nyckelbenet), ut på acromion och spina scapulae
Utför: Drar skulderbladet mot ryggraden, adducerar och vrider scapulae (skulderbladet)

RÖD = m. Latissimus dorsi (breda ryggmuskeln)
U: Taggutskott Th 7-12, fascia thoracolumbalis, crista iliaca och costae (revben) 10-12
F: Crista tuberculi minoris
Utför: extension och inåtrotation i axelleden, adducerar armen

LILA = m. Rhomboideus minor
U: Taggutskott C 6-7
F: Margo medialis scapulae
Utför: drar skulderbladet uppåt och åt mitten, samt trycker det mot revbenen

GRÖN = m. Rhomboideus major
U: Taggutskott Th 1-4
F: Margo medialis scapulae
Utför: drar skulderbladet uppåt och åt mitten, samt trycker det mot revbenen

GUL = m. Levator scapulae
U: Tvärutskott C 1-4
F: Angulus superior scapulae
Utför: Lyfter skulderbladet, vrider angulus inferior scapulae medialt och ger lateralflexion i nacken


De var de jag hade för i dag ;)

Ha't bra ^^
BYE


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: