ULLA KARLSSON

The things that make me different are the things that make me!

Känner mig väldigt ambitiös ^^



Ja så här ser min säng ut just nu hos pappsen :) Fullt me böcker å andra saker, kände att det var dags att få in lite plugg i helgen också. Känner att om man tar lite ledigt på freddagkväll, hela lördagen å söndagförmiddag får man bannemej sätta sig ner på söndag kväll å plugga lite :) Måste ju hänga med i undervisningen och om jag ska kunna bli någon sjukgymnast så för man la ta å försöka få in lite i skallen :)

Man ska ju lära sig alla namn på latin ju, så alla ligamet, muskler och skelettdelar ska man kunna på ett helt främmande språk. Å just nu sitter typ skelettdelarna ganska bra, iaf de som sitter i benet då det är dessa vi har gått i genom. Alltså kan jag de flesta delarna i foten, smalbenet, låret och lite grann i höften. Men bendelarna e ganska lätt de e ligamenten å musklerna som är svårare efter som de sitter enligt mig lite huller om buller ^^


Så här kan ni få en liten snabbgång av stora delar i benen (alltså de 2 vi har som vi använder när vi går skuttar mm ^^) å va de heter på latin:

* Höftbenet = os coxae
Består av 3 delar:
   - Tarmbenet = os ilii
   - Sittbenet = os ischi
   - Blygdbenet = os pubis

* Lårbenet = Femur
Består av en hel del delar tex:
   - Caput femoris (huvudet på femur)
   - Corpus femoris (femurs kropp)
   - Collum femoris (halsen på femur)
   - Trochanter major
   - Trochanter minor 
      m.m.

* Knäskålen = Patella
Består bla av:
   - Basis patellae (övre bredare delen av patella)
   - Apex patellae (undre spetsigare delen av patella)

Underbenet (vaden) =
* Skenbenet = Tibia
* Vadbenet = Fibula

Foten = Pedis

Består av bla:
  - Hälbenet = calcaneus
  - Språngben = Talus
  - Båtbenet = os naviculare
  - Tärningsben = os cuboideum
  - Inre kilformat ben = os cuneiforme mediale 
  - Mellersta kilformat ben = os cuneiforme intermedium
  - Yttersta kilformat ben = os cuneiforme laterale
  - Mellanfotsbenen = ossa metartarsi
  - Falangerna = ossa digitorum 
    - Phalanx Proximalis
    - Phalanx Media
    - Phalanx Distalis


Å de va lite om det som finns i den undre extremiteten :) Å om man lägger till både muskler och ligament m.m. blir det en hel del att lära sig :) Men det ska nog förhoppningsvis gå bra :) Börjar med benen och arbetar sig utåt :)

Men nu ska jag titta lite på tv tror jag, antingen det eller fortsätta med pluggandet ;)

BYE


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: