ULLA KARLSSON

The things that make me different are the things that make me!

Julgodisgörardag ^^

HEJ

Idag har jag haft fullt upp med att göra lite hemmagjort julgodis till helgen då jag ska fira en liten förjul med mamma eftersom vi ska fira riktiga julen hos pappa i år :) De har blivit kola, knäck å nougat & marsipan bollar doppade i choklad :)

*************************************************************

KOLA

Är hur enkelt som helst att göra, jag har ett recept jag brukar använda mig av och de ser ut så här:

100 g margarin
2 dl strösocker
1 dl sirap
3 - 3,5 msk kakao

Blanda ihop allt i en kastrull och koka upp och låt koka ca 7 min, om man gör 2 satser (som jag gjorde) så kokar man det i ca 10 min. Man tester om det är klart genom ett kulprov. Detta gör man genom att man tar ett glas och fyller det med vatten och häller i lite av kolan och om man kan rulla ihop det till en kula e det klart :)

Sedan så brukar jag tömma upp det i knäckformar för det blir enklast så, både att göra dem å att äta de ;)

 
Så här många blir det på 2 satser :)

*************************************************************

KNÄCK

Är också väldigt enkelt att göra om man vet hur :) Det är bara 3 ingredienser:

½ dl grädde
1 dl socker
1 dl sirap

Blanda ihop dessa i en rätt så stor skål som kan klara micron. Sedan värm den i ca 6,5 - 8 min beroende på vilken micro man har. Jag kör ca 6,5 min på 750 w micro. Ta ut den ur micron rör om och kan även här kolla om den är klar med hjälp av ett kultest. Töm upp i knäckformar och låt stelna.


Så här många blir det av en sats (ca 35-40 st)

*************************************************************

NOUGAT & MARSIPAN BOLLAR DOPPADE I CHOKLAD

Detta är inte så svårt de heller, man ska ha:

Marsipan
Nougat
Blockchoklad

Börja med att skära en lagom stor bit marsipan ca 2 mm direkt från marsipanen, platta till den lite. Ta sedan en bit nougat och rulla ihp den till en boll, lägg den på marsipanen. Vik över marsipanen och rulla sen bollen med händerna tills det blir en slät och fin boll. Gör sedan hur många bollar du vill :) Sedan smälter du choklad (rekommenderas att smältas i vattenbad) och rullar bollarna i detta och lägg sedan upp dem på ett bakplåspapper för att torka.

Det är inte lika komplicerat som de låter :P haha, å de blir gott också :)


Själv gjorde jag 30 st ;)


Nu är det bara att ÄTA & NJUTA :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: