ULLA KARLSSON

The things that make me different are the things that make me!

If life gives you lemons, make lemoncurd ^^

Det finns flera olika recept på lemoncurd, men det receptet jag använder är detta:
.
3 st Citroner
3 dl Socker
3 st Ägg
150 g Margarin
.
Man börjar med att finriva skalet på citronerna (endast det gula) och sedan pressar dem på saften. Sedan blandar man ihop Citronsaften, skalet, Socker och ägg i en kastrull och blandar om. Se till att vispa ganska mycket under tiden då den kokar upp. Man ska låta lemoncurden nu koka upp, men den ska inte stormkoka, då blir "äggen kokta", utan den ska skjuda på låg värme en stund tills den börjar att bli lite stelare. Dock lyckas jag aldrig direkt få min lemoncurd stel :P Men den blir god. Hur länge den ska koka får man bestämma själv, men ca 10 min och som sagt på låg värme. Sedan har man i margarinet och kan låta den stå på plattan en liten stund till och sedan tar man av det och så får den kallna :)
.
Sen e de bara att njuta av den ;) En sak som jag brukar gilla att göra är att blanda lemoncurd med turkisk yoghurt och äta. Det passar bra till efterrätt och då man man även ha någe digestivkex eller nåttt i botten ;)
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: