ULLA KARLSSON

The things that make me different are the things that make me!

Lördag och lussebak ;)

Idag har man gjort en hel del faktiskt :) Började dagen med att cykla 2,3 mil på motionscykeln hemma. Har börjat med min träningsdagbok som vi ska göra som uppgift till skolan i 6 veckor. Detta är min första vecka och det känns bra :) Annars idag har det varit en massa folk här, brorsorna med respektive och mammsen med kent (hennes särbo) jag och Jenny käkade tacos till middag :) Sedan också jag och jenny iväg till Allianshallen där vi skulle städa/ta hand om kiosken m.m. efter att de sista mactherna hade spelats. Detta då genom klubben vi spelar i, Rasbo ik, och då måste några ur damlaget stå där någon helg per år typ eller så och det bidde jag, Jenny, erika och vår lagledare som kunde denna gång. Men de e ganska kul iaf, fast de va int mkt folk där, så de bidde mest städa och räkna kassan :P Med en massa pengar i den :P haha 

Men idag har jag även bakat lussekatter :) Blev väldigt goa ;) Tog ett familje recept som jag vet brukar bli väldigt goda :) För er/den som skulle vilja ha det, varsågod:

Lussekatter (30 st)
200 g margarin
5 dl mjölk
1-2 paket saffran (rekommenderar 2 =1 g)
50 jäst
2 dl socker
2 ägg
1 tsk salt
1 kg mjöl (ca 1,5 l)
Russin + helt ägg till pensling

Man smälter margarinet i kastrull och tömmer sedan i mjölken och värmer tills det är fingervarmt (37 grader) och tömmer sedan i saffranet i blandningen för att man ska få den mesta av smaken ur den. Man smular jästen i en bunke och tömmer sedan i mjölkblandningen och rör om. Efter detta så har man i socker, salt, ägg och hälften av mjölet först, sedan tömmer man i mjöl allt eftersom och bedömmer själv när man anser att degen är fast nog. Den ska inte kleta och det går åt ca 1 ½ l mjöl till detta.

Låt sedan degen jäsa i ca 20-30 min.

Efter det så dela upp degen i 3 delar och av varje del ska det bli 10 lussekatter. Rulla iordning lussekatterna och lägg dem på plåt med bakpapper på. Låt dem sedan jäsa i ytterligare en ca 50 min. Sätt igång ungen på 225 grader när de e ca 15- 20 min kvar.

Sätt ev dit russin och pensla sedan med ägg och sätt in i ungen i ca 5-10 min. De ska vara lite bruna, då e de klara.

Njut å ät :)


Dela degen i 3 delar och sedan dessa i 10 delar var :) Sedan rullar man ut små "längden" som man sedan rullar ihop så att det blir som nedan :)


Lussebullarna innan och efter de kommit ut ur ugnen ;) Visst ser de mummsiga ut ^^ Men varken jag eller mammsen tycker om russin i lussekatter, så vi skippade dem :)

MUMS ;)

BYE


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: