ULLA KARLSSON

The things that make me different are the things that make me!

½ år med knäppgöken idag :)

HEJ

Ja idag blev det en sovmorgon, vilket var väldigt skönt :) Ända till 1 nästan. Men efter det bidde det full fart igen. Först såklart brunch, med kvarvarande hamburgare från gårdagen :) Sedan blev det tårtbottenbak :)

Som sagt ska ju Robin fira sin födelsedag, med släkt och vänner imorn och till detta event behöver man ju tårta :) Å om man är som mig och inte vill köpa färdig botten så får man helt enkelt baka egna bottnar :) Så det va vad jag gjorde idag. En vanlig botten å en med "chokladsmak" :) Som jag blandade med varandra sen :)

Ett enkelt recept på tårtbotten är:

4 ägg
2 dl socker
1 dl mjöl
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
(ströbröd och smör till formen)

Sätt igång ugnen på 175 grader. Blanda ägg och socker tills det blir poröst. Blanda ihop torrvarorna i en bunke och töm sedan i detta. Smör formen och bröa med ströbröd. Sätt in formen i ugnen i ca 35-40 min, tills den e klar.
Så e de bara att göra en tårta sen ;) Å det e precis vad jag ska göra imorn :) En gräddtårta e va de kommer att bli :)

*****************************************************

Sen idag har jag även fixat till lite god mat på Robin å min ½ årsdag :) De bidde hemmagjord rostbiff i ugnen med hemmagjord potatisgratäng :) De va mumsigt de. Ingenting slår hemmagjort ^^ 

De e jätteenkelt att göra också, enligt mig, de tar bara lite tid :) Rostbiffen ska man lägga i marinad kvällen innan så den hinner att suga upp all smak, sen e de bara att lägga in den i ugnen i 225 grader 1 h/kilo. Sen e det bara att kolla, genom att skära i den, och se om den ser klar ut. Alla vill ju ha den lite olika, men den ska va lite rosa inuti, då bidde den god :) 

Potatisgratängen e inte alls svårt heller, man tar:

Till 4-5 pers:

10 ganska stora potatisar
1 - ½ lök 
4 dl grädde (ev 3 dl grädde och 1 dl mjölk)
vitlök
1 krm svartpeppar
1½ tsk salt 
Riven ost

Sätt på ugnen på 225 grader. Skiva potatisen tunt, detsamma med löken. Lägg potatis, lök, grädden, vitlöken, peppar och salt i en stor gryta och koka upp tills potatisen blir mjuk. Töm sedan upp i en ugnsäker form och ha över osten och sätt sedan in gratängen i ugnen i ca 20 min. Sedan är den klar att avnjutas ;)



å så har man en mumsig middag ^^

HEJ DÅ :)
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: